| główna | o festiwalu | inne miasta | filmy | plan projekcji | wydarzenia towaszyszące | nagrody | linki | archiwum | kontakt | 
		W tym roku, podobno jak w ubiegłym, na uroczystym zamknięciu Festiwalu będzie wręczona Specjalna Nagroda „Słoń” dla
		najlepszego polskiego filmu.  Fundatorem nagrody jest jedna z najbardziej renomowanych organizacji kinematograficznych
		Rosji – Izba Filmoznawców i Krytyków Filmowych. Konkurs będzie przeprowadzony wśród 15 filmów. Dodatkowo wręczony
		zostanie Dyplom, z uzasadnieniem, dlaczego właśnie ten film został uhonorowany tą nagrodą.
		Izba Filmoznawców i Krytyków Filmowych Rosji liczy 150 członków, wśród których są wiodący krytycy filmowi, dziennikarze,
		prowadzący programy telewizyjne o kinie. Wchodzi w skład Stowarzyszenia Filmowców Rosji. Kierownictwo Izby składa się z
		Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza i Zarządu. Izba organizuje dyskusje filmowe, zajmuje się oceną projektów związanych z kinem,
		przyznaje nagrody Izby na największych festiwalach filmowych i co rok organizuje uroczystą ceremonię wręczenia Narodowej
		Nagrody Krytyków i Prasy Filmowej „Biały Słoń” w 15 kategoriach.
		NAGRODA „SŁOŃ”
		Festiwalową Nagrodę Izby „Słoń” przyznają albo wszyscy członkowie Izby, albo specjalne jury, mianowane przez Zarząd Izby.
		Do Nagrody w postaci statuetki dołączany jest dyplom z wyjaśnieniem, jakie cechy filmu zostały docenione przez jurorów.
		Obecnie „Słoń” jest wręczany na Moskiewskim Festiwalu Filmowym, na Międzynarodowym Festiwalu Krajów muzułmańskich „Złoty
		Minbar”, na Festiwalu Krajów bałtyckich i WNP w Anapie, na Międzynarodowym Festiwalu Debiutów Filmowych „Duch ognia” w
		Hanty-Mansyjsku, na Otwartym Festiwalu Rosyjskim „Kinotawr” w Soczi, na Festiwalu Kina Rosyjskiego „Okno do Europy” w
		Wyborgu, na Festiwalu Kina Dokumentalnego „Rosja” w Jekaterenburgu, na Festiwalu Kina Animowanego w Suzdalu i innych
		dużych festiwalach filmowych odbywających się na terytorium Rosji.
		JURORZY:
		WIKTOR MATIZEN - Przewodniczący Jury    
         
  		Urodził się 19 lutego 1949 r. w Leningradzie. W roku 1970 ukończył Wydział Mechaniko-Matematyczny na Nowosybirskim
		Uniwersytecie Państwowym. W roku 1986 ukończył zaocznie filmoznawstwo we WGiK-u (w klasie  Е. Smirnowoj).
		Pracował w pismach: "Kino-oko", "Оbozrewatiel", "Оgoniok"; w gazetach: "Nowoje russkoje slowo", "Оbszczaja gazeta"; w programie
		telewizyjnym REN-TV. Od roku 1998 — dziennikarz filmowy gazety "Nowyje izwiestija". Od roku 2003. — prezydent Izby
		Filmoznawców i Krytyków Filmowych Rosji.
		Autor ponad pięciuset recenzji, publikacji, wywiadów i informacyjno-analitycznych materiałów dotyczących kina i telewizji.
		IRINA RUBANOWA
		 
		
		Historyk sztuki, wiodący krytyk filmowy w Rosji, zajmujący się tematyką kina polskiego.
		Urodziła się 21 lipca 1933 r. w Moskwie. W roku 1956 ukończyła Wydział Filologii na Moskiewskim Uniwersytecie Państwowym.
		Doktor historii sztuki (1966). Od 1962 r. - pracownik naukowy Instytutu historii sztuki (dziś – Państwowy Instytut wiedzy o sztuce).
		Pracowała również w telewizji. Prowadziła programy telewizyjne o kinie polskim (1964-1967, Telewizja Centralna).
		Od 1992 r. - przewodniczący komisji selekcyjnej ORFF „Kinotawr” w Soczi. Od 1996 do 2005 r. — dyrektor programowy ORFF
		w Soczi. Autor książek: "Sztuka filmowa krajów socjalizmu" (1963), "Kino polskie. Filmy o wojnie i okupacji. 1945-1965" (1966),
		"Konrad Wolf" (1973), "Włodzimierz Wysocki" (1983). Pisała dla pism „Iskusstwo kino”, "Seans", "Kinowiedczeskije zapiski" i dla
		gazet "Izwiestija", "Kommersant" i innych...
		LEONID PAWLUCZIK
		 
		
		Wiceprezydent Izby Filmoznawców i Krytyków Rosyjskich. Członek Akademii Sztuki filmowej Nika. Laureat państwowej nagrody
		dla krytyki filmowej „Złoty baran”, i nagrody „Biały słoń”. Zastępca redaktora naczelnego magazynu „Echo planety”, członek
		Związku Filmowców Rosyjskich, Związku Pisarzy Rosyjskich. Autor artykułów o kinie, teatrze, telewizji, literaturze,
		publikowanych m.in. w gazetach „Trud”, „Prawda”, „Argumenty i fakty”, „Literaturnaja gazeta”, w czasopismach „Sowieckij
		ekran”, „Iskusstwo kino”, w publikacjach zbiorowych „Ekran”, „Panorama”. Autor książek „Czas w zwierciadle ekranu”
		( „Wremia w zerkale ekrana”), „Od spowiedzi do eposu. Życie i filmy Wiktora Turowa” ( „Ot ispowiedi k eposu. Sud’ba i filmy
		Wiktora Turowa”). Kilkakrotnie był członkiem jury i komisji selekcyjnych takich festiwali jak „Kinotawr”, „Sozwezdije”,
		„Lazurnaja zwezda”, „Zołotoj buben’”, dwa razy był przewodniczącym rosyjskiego jury na Międzynarodowym Moskiewskim
		Festiwalu Filmowym.  
		ANDRIEJ PŁACHOW
		 
		
		Rosyjski krytyk filmowy i historyk sztuki, dziennikarz filmowy gazety „Kommersant”.
		Od roku 2005 prezydent Międzynarodowej Federacji Prasy Filmowej (FIPRESCI).
		Andriej Płachow urodził się 14 września 1950 roku. Absolwent filmoznawstwa Wszechrosyjskiego Państwowego Instytutu
		Kinematografii (WGIKu) - 1978. W roku 1982 obronił doktorat poświęcony twórczości Luchino Visconti.
		W latach 1977—88 pracował w Dziale Kultury gazety „Prawda”. W latach pieriestrojki pełnił funkcje sekretarza zarządu
		Związku Filmowców i przewodniczącego Komisji Konfliktowej  ds. twórczości, która wprowadziła do kin ponad 200 filmów
		zabronionych przez cenzurę radziecką. W tym samym czasie nawiązał współpracę z zagranicznymi kolegami w ramach FIPRESCI.
		W latach 1987—91 i od 1997 do 2005 roku pełnił funkcje wiceprezesa tej organizacji, w roku 2005 został wybrany prezesem
		FIPRESCI.
		Niejednokrotnie był członkiem jury na międzynarodowych festiwalach (Berlin, Locarno, Tokio, San Sebastian).
		Od roku 1972 regularnie współpracuje z wieloma rosyjskimi i zagranicznymi czasopismami („Iskusstwo kino”, „Seans”, „Sight
		and Sound”), na stale współpracuje z gazetą "Kommiersant”. Autor ponad dziesięciu książek o radzieckiej i współczesnej
		światowej kinematografii. Laureat kilku profesjonalnych nagród, w tym również Nagrody prasy filmowej dla najlepszego
		dziennikarza (za serię publikacji w gazecie „Kommersant” i piśmie „Iskusstwo kino”, 1994) i Premii Izby Znawców i Krytyków
		Filmowych Rosji (za książkę „Razem 33. Gwiazdy światowej reżyserii filmowej”, 1999).
		ALONA SOŁNCEWA
		 
		
		Absolwentka teatrologii Państwowego Instytutu Teatralnego (GITIS, 1980). Ukończyła studia doktoranckie, wykładała na
		uczelni. Do 1993 roku pracowała w redakcji magazynu „Teatr”, potem w gazecie „Siegodnia” i w czasopiśmie „Ogoniok”.
		Od 1998 roku pisze dla pisma „Wremia nowostiej” jako redaktor naczelny działu Kultura. Specjalizuje się w tematyce
		filmowej. Należy do Stowarzyszenia Krytyków Filmowych i Akademii „Nika”. Członek komisji selekcyjnej Festiwalu
		„Kinoteatr.doc” i Festiwalu „Kinotawr”.