• 9 wisła Galeria zdjęć 9. Festiwalu „Wisła” w Moskwie. - wiecej...
  • jury Jurorzy festiwalu - więcej...
Wydarzenia towarzyszące

Teatr polski między przeszłością a przyszłością. Od Grotowskiego do współczesnej dramaturgii polskiej.

W ostatnich latach polska dramaturgia i teatr cieszą się w Rosji niezwykłą popularnością. Polskie sztuki są wystawiane na scenach wielu teatrów w całym kraju, a spektakle polskich reżyserów biorą udział w festiwalach w Moskwie, Petersburgu, Jekaterynburgu, Omsku i innych miastach. Dni Teatru Polskiego w Elektroteatrze Stanisławski to kolejna unikalna okazja do zapoznania się z dorobkiem teatralnym Jerzego Grotowskiego, a także obejrzenia spektakli, które powstały na podstawie najnowszych utworów współczesnych dramaturgów polskich.

W ramach projektu Tomasz Rodowicz, aktor, reżyser i pedagog, przeprowadzi intensywne warsztaty aktorskie według metody Grotowskiego a rezultaty pracy ich uczestników zostaną zaprezentowane przed szerszą publicznością. Wszyscy zainteresowani będą mogli wziąć udział w maratonie „Teatr na Ekranie”, podczas którego w jeden wieczór zaprezentowane zostaną wersje wideo aż czterech spektakli.

Projekt odbędzie się w ramach Festiwalu Filmu Polskiego „Wisła”.

Zapraszamy! Nudno nie będzie!

 

Dariusz Klechowski, Dyrektor Instytutu Polskiego w Moskwie

 

Gościem specjalnym projektu Dni Teatru Polskiego w Elektroteatrze Stanisławski będzie Tomasz Rodowicz – aktor, reżyser, muzyk i pedagog, przez 5 lat pracujący z Jerzym Grotowskim. Współzałożyciel pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla młodzieży, współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, twórca i lider Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea”, dyrektor artystyczny Fabryki Sztuki w Łodzi. Jest wykładowcą Uniwersytetu Łódzkiego, PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie oraz PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi. Reżyser 11 spektakli.
Metodykę pracy Rodowicza można opisać w dwóch słowach: intensywność i ryzyko; jego warsztaty wychodzą poza granice techniki aktorskiej, rozbudzając kreatywny potencjał każdego uczestnika. To próba uruchomienia „organiczności” aktora poprzez pracę z ciałem, ruchem, głosem, rytmem i muzyką, a także połączenie wszystkich form ekspresji w jednym dynamicznym porywie.

Dni Teatru Polskiego w Elektroteatrze Stanisławski


Program:

1 czerwca, 18.00 – otwarty wykład Tomasza Rodowicza „Jerzy Grotowski we współczesnym teatrze polskim” i pokazy nagrań wideo spektaklu T. Rodowicza „Grotowski – próba odwrotu”.

2 czerwca, 18.00 – maraton widzów „Teatr na ekranie” – wersje wideo spektakli „Tajny klient” (2016), reż. Wojciech Pitala; „Feinweinblein” (2016), reż. Mateusz Bednarkiewicz; „Walizka” (2014), reż. Wawrzyniec Kostrzewski; „Dolce Vita” (2016), reż. Lena Frankiewicz.

3 czerwca, 18.00 – prezentacja przed publicznością efektów intensywnych warsztatów aktorskich prowadzonych przez Tomasza Rodowicza według metody Grotowskiego.

 

 

FEINWEINBLEIN

Gatunek: dramat
Reżyseria: Mateusz Bednarkiewicz
Autor tekstu: Weronika Murek
Zdjęcia: Krzysztof Ptak P.S.C.
Scenografia/kostiumy: Agnieszka Zawadowska
Muzyka: Hanna Kulenty
Montaż:
Kuba Motylewski
Producent: Włodzimierz Niderhaus
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (Warszawa)
Rok produkcji: 2016
Czas trwania: 68 min
Obsada: Ewa Dałkowska, Zygmunt Malanowicz, Katarzyna Herman, Łukasz Simlat, Jacek Braciak, Michał Kaleta, Artur Steranko, Magdalena Różańska, Lech Mackiewicz

Akcja dramatu rozgrywa się zaraz po wojnie w małym miasteczku na Górnym Śląsku. Jego mieszkańcy są zawieszeni i rozdarci między traumą wojny i niepewnym jutrem, miedzy Polską a Niemcami. Żyją w codziennym marazmie, są ofiarami propagandy sowieckiej, tak jak wcześniej byli poddani działaniu propagandy niemieckiej. Narzędziem tej propagandy jest radio, którego słuchają, bo daje im ono namiastkę normalności i poczucie kontaktu ze światem, który istnieje gdzieś daleko, ale nie wokół nich. I właśnie z odbiornikiem radiowym związana jest w dramacie wstrząsająca historia rodziny Knauerów z czasów wojny: oddanie władzom niemieckim własnego upośledzonego dziecka w zamian za radio.

 

 

 

DOLCE VITA

Gatunek: dramat
Reżyseria: Lena Frankiewicz
Autorzy tekstu: Julia Holewińska, Kuba Kowalski
Zdjęcia: Łukasz Gutt P.S.C.
Scenografia: Katarzyna Borkowska, Tomasz Bergmann
Kostiumy:
Katarzyna Borkowska
Montaż: Maciej Szydłowski P.S.M.
Producent: Włodzimierz Niderhaus
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (Warszawa)
Rok produkcji: 2016
Czas trwania: 65 min
Obsada: Dawid Ogrodnik, Agnieszka Żulewska, Julia Wyszyńska, Łukasz Ignasiński, Gabriela Muskała, Jan Frycz, Roma Gąsiorowska, Marcin Januszkiewicz, Tomasz Mycan, Katarzyna Herman, Tomasz Karolak

Sztuka – jak piszą autorzy – inspirowana jest „Kartoteką” Tadeusza Różewicza i filmem „Dolce Vita” Felliniego. Inspiracja dramatem Różewicza jest oczywista, chociaż czysto formalna. Poza kilkoma krótkimi cytatami  z „Kartoteki”, analogiczna jest przede wszystkim sytuacja, w jakiej zastajemy bohatera. Postanawia on spokojnie spędzić niedzielę we własnym łóżku. Jednak nie będzie mu to dane, bowiem przez jego mieszkanie przewinie się galeria postaci. Nawiązanie do Felliniego jest mniej dosłowne. Twórcy dramatu zadają sobie pytanie: kim mógłby być filmowy Marcello przeniesiony w polskie, współczesne realia?  W efekcie powstaje, niepozbawiony humoru i krytycyzmu portret duchowy dzisiejszych trzydziestoparolatków.

 

 

 

TAJNY KLIENT

Gatunek: komedia
Reżyseria: Wojciech Pitala
Autor tekstu: Igor Gorzkowski
Zdjęcia: Wojciech Suleżycki
Scenografia: Ewa Gdowiok
Kostiumy:
Ewa Gdowiok, Justyna Gwizd, Agnieszka Kozyra
Muzyka: Atanas Valkov
Montaż: Maciej Szydłowski
Producent: Włodzimierz Niderhaus
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (Warszawa)
Rok produkcji: 2016
Czas trwania: 53 min
Obsada: Tomasz Borkowski, Jędrzej Taranek, Matylda Damięcka, Lidia Sadowa, Tomasz Nosiński, Wojciech Kalita, Mateusz Baran, Aleksandra Nowosadko, Mateusz Banasiuk

Gorzka komedia, której bohaterem jest „tajny klient”, osoba wynajmowana przez pracodawców do sprawdzenia jakości pracy podległych im pracowników. To taki współczesny „rewizor”, wcielający się w zwykłego klienta restauracji, banku, sklepu, punktu usługowego, czy szkoły tańca. Motywy jego działania są czyste – sprawdzenie jakości świadczonych usług i odpowiedniego stosunku do klienta. Ale metoda jest dwuznaczna moralnie, bowiem zasadza się na prowokacji, kłamstwie, wprowadzeniu w błąd, wykryciu i wykorzystaniu słabości kontrolowanego pracownika.

 

 

 

WALIZKA

Gatunek: dramat
Reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski
Scenariusz: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Muzyka: Piotr Łabonarski
Zdjęcia: Witold Płóciennik, P.S.C.
Scenografia: Ewa Gdowio 
Producent: Włodzimierz Niderhaus 
Produkcja:
 WFDiF
Rok: 2014, 
Czas trwania: 67 min.
Obsada: Adam Ferency, Krzysztof Globisz, Halina Łabonarska, Marta Król, Łukasz Lewandowski

Fransua Żako poszukuje prawdy. Prowadzony przez Narratora i Automatyczną Sekretarkę, pokonuje drogę z domu do Muzeum Zagłady, aby tam, na jednej z walizek z Auschwitz, rozpoznać nazwisko swojego ojca. Nie jest to jednak zwykły spacer, ale droga ku odzyskaniu pamięci i tożsamości. Prawda, której brakowało mu przez całe życie, nagle uderzy w niego z niebywałą siłą. Ten gwałtowny zwrot sprawi, że powrócą wspomnienia, sytuacje, pytania, które przez lata nie mogły doczekać się odpowiedzi.






powrót