Polska, 2022, 103 min
PO PIERWSZE...
Reżyseria: Adam Hartwiński
Scenariusz: Aldona Hartwińska, Adam Hartwiński
Zdjęcia: Michał Konopka
Montaż: Maciej Gawda
Dźwięk: Kacper Karpowicz, Michał Rusnarczyk
Muzyka: Andrzej Bonarek
Opieka artystyczna: Barbara Pawłowska, Andrzej Jaroszewicz, Maciej Ślesicki, Arek Detmer, Wojciech Saramonowicz
Kierownictwo produkcji: Aleksandra Fornal
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji: 2021
Czas trwania: 27 min
Obsada: Gabriela Czyżewska-Detmer, Arkadiusz Detmer, Anna Grycewicz, Jacek Beler, Dorota Salamon, Jerzy Wojtkowski
Nagrody:
2022 Tucson (Arizona International Film Festival) – Nagroda dla najlepszego krótkiego filmu zagranicznego
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszy krótkometrażowy film studencki
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszy krótkometrażowy film obcojęzyczny
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszy zespół aktorki w filmie krótkometrażowym: Gabriela Czyżewska-Detmer, Arkadiusz Detmer, Anna Grycewicz, Jacek Beler
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie krótkometrażowym: Anna Grycewicz
2022 Los Angeles (Next Generation Indie Film Awards) – Nagroda za najlepszą główną rolę kobiecą w filmie krótkometrażowym: Gabriela Czyżewska-Detmer
2022 Meksyk (Ciudad de México Internacional Film Festival) – Nagroda dla najlepszego krótkiego filmu studenckiego
2022 Warszawa (Festiwal Filmów Edukacyjnych "Edukino") – Złoty Kopernik dla "najlepszego filmu przeciw „wojnie” toczonej w codzienności (w nas samych, społeczeństwie, czy rodzinie)"
2022 Forli (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Sedicicorto") – Nagroda Publiczności
2022 Brejning (Brejning Film Festiwal) – Nagroda dla najlepszego dramatu
2022 Florencja (Immagina Florence Film Festival) – Nagroda dla najlepszego dramatu
2022 Targu Mures (Międzynarodowy Festiwal Filmu i Telewizji SimFest) – Wyróżnienie za "odwagę zmierzenia się z konkretnym problemem etycznym: młoda kobieta stoi przed dramatycznym wyborem: usunąć ciążę z poważnymi wadami genetycznymi czy urodzić dziecko w celu oddania narządów córce swojej siostry"
2022 Barcin (Barć Film Festiwal) – Nagroda Jury Młodzieżowego
2022 Warszawa (Grand Off)-Nagroda dla najlepszego filmu polskiego
Marysia, 40-letnia vlogerka beauty, zachodzi w ciążę. Na wizycie u ginekologa okazuje się, że dziecko cierpi na letalną wadę - umrze krótko po porodzie. Marysia i jej mąż Krzysztof decydują się na aborcję.
W Boże Narodzenie Marysia z Krzysztofem opowiadają o sytuacji rodzinie. Wywiązuje się burzliwa dyskusja - siostra Marysi próbuje ją namówić, by nie usuwała ciąży. Nienarodzone dziecko jest potencjalnym dawcą nerki dla jej córki Anielki, a bez przeszczepu umrze. Marysia kategorycznie odmawia.
Marysia decyduje się jednak pomóc siostrze. Znajdują odważnego lekarza, który mimo tego, iż takich operacji się w Polsce nie wykonuje, chce pomóc rodzinie. Lekarz zapewnia siostry, że jest ogromna szansa, że dziecko zostanie dawcą. Kiedy jednak sprawa zostaje nagłośniona, lekarz ulega społecznej presji i rezygnuje. Na aborcję jest już za późno...
TYLKO DO ŚWITU
Reżyseria: Eliza Godlewska, Alan Ruczyński
Scenariusz: Eliza Godlewska, Alan Ruczyński
Zdjęcia: Eliza Godlewska, Alan Ruczyński
Montaż: Mariusz Gos, Piotr Kamiński
Dźwięk: Jakub Zataj
Muzyka: Jakub Zataj
Kierownictwo produkcji: Malwina Kurzak, Eliza Godlewska, Alan Ruczyński
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji: 2022
Czas trwania: 27 min
Obsada: Ewa Konstancja Bułhak, Piotr Czarniecki, Wiktoria Krążek, Anna Moskal, Tomasz Nosiński, Dominika Pasternak, Błażej Stencel
Nagrody:
2022 Nagroda im. Jana Machulskiego w kategorii: Najlepsza aktorka – Ewa Konstancja Bułhak
Pięćdziesięcioletnia Roma znajduje się w najtrudniejszym momencie swojego życia – odeszła od męża i nie ma dachu nad głową. Kiedy sytuacja się pogarsza, pozostaje jej tylko zapomnieć się na chwilę.
ŁZA
Reżyseria: Krzysztof Chodorowski
Scenariusz: Mikołaj Pływacz
Zdjęcia: Mikołaj Pływacz
Montaż: Julia Muszyńska
Dźwięk: Piotr Gmerek
Muzyka: Piotr Nermer
Opieka artystyczna: Andrzej Ramlau
Kierownictwo produkcji: Vicky Witowska
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji:
Czas trwania: 11’26’’
Obsada: Filip Bobek, Dariusz Bereski, Magdalena Jaworska, Alan Ziach, Konrad Żygadło, Marek Brodzki, Katarzyna Ptasińska, Łukasz Wójcik, Dorota Bzdyla, Piotr Bondyra, Iwona Mączka-Chodorowska, Krzysztof Chodorowski, Zbigniew Zapolski, Magdalena Kizinkiewicz, Cezary Łukasiewicz
Inspirowana prawdziwymi zdarzeniami adaptacja wiersza pt. „Łza” napisanego przez Mikołaja Letza. Rękopis wiersza został znaleziony przez jego wnuka, który nie mogąc pogodzić się z żałobą po śmierci dziadka, przyjechał do jego domu, aby uporządkować pozostałe po nim rzeczy osobiste. Wśród ubrań, pamiątek i starych fotografii odnalazł rękopis wiersza o łzie, która pojawia się w życiu każdego człowieka. Autorem zdjęć do filmu „Łza” filmu jest rzeczywisty wnuk, nieżyjącego już autora tego wiersza.
BLUE HOUR
Reżyseria: Stacey Rushchak
Scenariusz: Stacey Rushchak
Zdjęcia: Grzegorz Adach
Montaż: Piotr Gorszczyński
Dźwięk: Martyna Kacprowicz
Muzyka: Kamil Nowak
Kierownictwo produkcji: Magdalena Miłkowska
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji: 2022
Czas trwania: 27 min
Obsada: Monika Szwajnos, Karolina Rzepa, Beata Bandurska
Maja, kelnerka w małej miejscowości pośrodku niczego, dryfuje przez życie bez celu, próbując pogodzić́ się̨ z trudną przeszłością̨. Pewnego dnia próg jej baru przekracza tajemnicza kobieta, która wyraźnie na kogoś́ czeka.
TEGO SIĘ NIE ROBI KOTU
Reżyseria: Jan Gębski
Scenariusz: Jan Gębski
Montaż: Paweł Lichota, Jan Gębski
Dźwięk: Grzegorz Lindemann
Kierownictwo produkcji: Ignacy Majewski-Grzbiela
Produkcja: Warszawska Szkoła Filmowa
Rok produkcji: 2022
Czas trwania: 10’40’’
Nagrody:
2022 Szczecin (Festiwal Filmowy Senior Movie) – Nagroda Konkursu Senior Topic za "świetne ukazanie relacji człowiek – kot, za udane próby postrzegania świata okiem kota, które staje się okiem kamery. Za unieśmiertelnienie postaci schodzącej z tego padołu kobiety i jej przyjaciela kota Sikorka, za intymność tęsknoty pożegnania, za brak tanich chwytów manipulacyjnych a dotyczących szargania emocjami odbiorców. Za poczucie absurdu życia i śmierci"
Film pod tytułem “Tego się nie robi kotu”, to poruszająca opowieść o przemijaniu, starości i przyjaźni, widziana z perspektywy kota. Historia opowiedziana jest w postaci monologu wewnętrznego głównej bohaterki, Ewy Zielińskiej. Choć człowiek i kot obywają się bez słów, drobne gesty ujawniają ogrom wzajemnego przywiązania, a codzienne rytuały nabierają nowych znaczeń.
Kameralny obraz ukazuje widzom ciepło relacji zwierzęcia z człowiekiem. Nie potrzeba wiele słów, by ją opisać. Ich więź można wyczytać z najdrobniejszych gestów. Starsza pani ma świadomość, że jest u kresu swej podróży i martwi się o przyszły los najwierniejszego kompana.
Małgorzata Szlagowska
malgorzata@ear.com.pl
Izabela Gierczak
iza@ear.com.pl
Yana Nechai
yana@nowaprzestrzen.com
+48 22 523 41 18