Tradycyjnie już podczas Festiwalu Filmów Polskich „Wisła” w Rosji zaprezentujemy filmowy dorobek najmłodszego pokolenia polskich twórców. W moskiewskim kinie „Pięć gwiazd na Pawieleckiej” w dniach 15 – 22 maja odbędą się pokazy krótkometrażowych filmów ze Studia Munka oraz etiudy Festiwalu „Łodzią po Wiśle” autorstwa najzdolniejszych studentów i absolwentów Łódzkiej Szkoły Filmowej.
Wśród krótkometrażowych filmów Studia Munka zaprezentujemy wielokrotnie nagradzany „Mazurek” Julii Kolberger. Wielkanocne śniadanie na cześć Ady i jej nowego narzeczonego przeradza się w najgorszy dzień w życiu jej matki Urszuli. Wybranek okazuje się bowiem być o trzydzieści lat starszy. Świąteczne życzenia i dzielenie się jajkiem odbywają się w bardzo
napiętej atmosferze.
Sekcja Studia Munka przedstawi również 3 tytuły nominowane do nagrody w „Konkursie Młodego Kina” na 38. Gdynia Film Festival. Film „Powrót” Ewy Bukowskiej opowiada o żołnierzu powracającym z misji w Afganistanie. Główny bohater – Marek – planuje dokończyć budowę swojego rodzinnego domu. Czy jego plany się powiodą?
Baśniowa komedia „Jak głęboki jest ocean?” Filipa Syczyńskiego to z kolei opowieść o niecodziennym spotkaniu rodzinnym w brzuchu potężnego wieloryba. Ogromny ssak jest zamieszkiwany przez grupę charyzmatycznych postaci, a wśród nich samego Króla Oceanu.
„Zasady gry” Wojciecha Jagiełły przedstawi historię Tomasza – studenta pierwszego roku
inżynierii środowiska i jego prób aklimatyzacji w całkowicie nieznanym otoczeniu dużej metropolii.
Widzowie zapoznają się także ze smutną historią Natalii – bohaterki „Częstotliwości drgań” Arkadiusza Biedrzyckiego, która po siedmioletniej nieobecności wraca do pozostawionej pod opieką babci córeczki. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że jest już za późno, by ponownie wcielić się w rolę prawdziwej matki.
Sekcję zamyka czarna komedia Jakuba Pączka „128. Szczur” – laureata nagrody Grand Prix na 12. Międzynarodowym Forum Niezależnych Filmów Fabularnych im. Jana Machulskiego „Cinemaforum” za „oryginalną, pełną ironii i humoru podróż w głąb siebie”. To obraz Pawła, sfrustrowanego studenta teologii, który wypowiada wojnę otaczającej go rzeczywistości.
W bloku etiud Festiwalu „Łodzią po Wiśle” znalazły się krótkometrażowe fabuły, dokumenty oraz animacje.
„Taki pejzaż” Jagody Szelc opowie o cudzie, zadośćuczynieniu, żalu, modlitwie i przebaczeniu. Autorka zdjęć do filmu – Zuzanna Pyda – tak opisuje wspólne dzieło: „Scenariusz zakładał istotną funkcję kamery w filmie. Robienie scenopisu nie miało sensu, wiedziałyśmy z Jagodą, że kamera będzie podążać za bohaterami, że ma opisywać emocje, a nie sytuacje”.
„Łodzią po Wiśle” przedstawi także etiudę fabularną niemieckiego twórcy Martina Ratha „Arena”, w której młody autostopowicz, przygarnięty przez Bieszczadników, postanawia poddać się ciężkiej próbie.
Kolejną krótkometrażową fabułą będzie „Kolorowe dni” w reżyserii Tomasza Jeziorskiego. Pielęgniarka Ewa, po wielu latach przepracowanych w szpitalu, przechodzi na emeryturę. Zasłużony odpoczynek nie do końca spełnia jednak jej oczekiwania – powoli staje się służącą
męża i dorosłego syna. Czy bohaterce uda się przełamać rutynę wspólnego życia?
Wśród obrazów z Łódzkiej Szkoły Filmowej znajda się również dwie etiudy animowane – „Ab Ovo” Anity Kwiatkowskiej – Naqvi oraz „Łukasz i Lotta” Renaty Gąsiorowskiej. Pierwsza opowiada o emocjonujących początkach życia. Reżyserka w swoim dziele wykorzystała technikę plastelinowej animacji poklatkowej. Drugi film to przezabawna historia o pierwszej randce stożka Lotti i gruszki Łukasza.
Rosyjscy widzowie będą mieli okazję również obejrzeć krótkometrażowy dokument „Lecieć – nie lecieć„ Anieli Gabryel, w którym przyjrzymy się grupie naukowców badających tajemnice dzikiej natury.